Kamptalssystemet er opstået ud fra ønsket om en skala der kan bruges til at sammenligne individuelle ulves styrkeforhold i kamp. Det er en del af målsætningen, at systemet skal være semi-kompleks off-game, og hamrende simpelt in-game. Systemet er frivilligt og vejledende, men eftersom det også er simpelt i anvendelse, håber vi at folk vil bakke op om at bruge det.
Nedenfor følger en redegørelse for systemet. Hvis der er spørgsmål, så kontakt endelig Relic (http://varulv.dk/nd/folk.php?UID=6), som gerne kommer med svar. Ligeledes, hvis du ikke ved så meget om det der med gaver i det hele taget, så ring eller skriv endelig og spørg.
Og nu til sagen...
For at få en ide om to kæmpendes styrkeforhold, kan man sammenligne kamptal, som angivet nedenfor:
- Ens kamptal angiver lige styrke i kamp.
- En forskel på en til tre angiver en sejr, men kun hvis kampen får lov at trække temmeligt langt ud, og man bruger alle sine bissetricks.
- En forskel på fire til seks angiver en sikker sejr, men kan stadig trække ud, alt afhængig af omstændighederne.
- En forskel på syv til ni er en overbevisende og ofte hurtig sejr.
- Ti eller mere er totalt whoopass, så kan du lære det!
Hvis man er flere om een modstander, beholder solo-ulven sit kamptal uændret, mens den stærkeste af modstanderne får lov til at lægge halvdelen af sine hjælperes sammenlagte kamptal til. På den måde kan mere kampvante ulve rykke en eller flere mindre ditto, mens selv de svageste ulve kan klare en håndfuld almindelige mennesker.
Eksempel forefindes nederst på siden.
Kamptal - How To Do The Math:
Igen, er der spørgsmål, så sig endelig til. Husk også, at dette her ikke er ment som en rollespilsdræber, men som en huskeregel, hvis man ikke kan blive enige om hvem, der vinder. Det er en fælles skala, men folk er altid velkomne til at justere som de har lyst til, f.eks. hvis man er såret, i dårligt humør eller føler sig ekstra tainted idag.
- Rang: 0-6
- Månefase: 1-5 (Rotagar=1, Modi=5)
- Bonus: Fenrir, kamptotem(s), andet... De giver hver +1. Større bonusting: Wyrm-taint, mægtige ritualer, etc. Giver hver 1-3.
- Form:
- Lupus: +3
- Hispo: +4
- Crinos: +6
- Glabro: +3
- Homid: +0
- Gaver:
Hver kampgave tæller det dobbelte af sin rang i point. En rang 1-gave tæller 2 point, en rang 2-gave 4 point o.s.v.
Læg dine kampgave-rangniveauer sammen, gang med to, og du har tallet.
Note: Ikke alle kampgaver er direkte anvendelige i en one-on-one kamp (e.g. Halt the Coward's Flight), men tæl dem bare med alligevel for simplicitetens skyld.
NB: Nogle gaver er kun anvendelige i f.eks. Crinos.
- Generel Fysik:
Dine fysiske stats/3 = 1-5
Ret beset har vi ikke indført Strength/Dexterity/Stamina, men tallet er tænkt som et gennemsnit af de tre(!).
Statbonusserne for formskift er lagt ind under netop formen, så de skal ikke regnes med her.
Overvej, at et normalt menneske har 2 i fysik, og en normal PC i snit har 8/3 ~= 3 i fysik. De fleste vil klart ligge på 2 eller 3.
Husk også at Bjørn som totem (for Under Bjerget) giver +1 Str, hvilket for nogen kan vippe fysikken.
- Kamptræning:
Brawl/Mêlée/Martial Arts/Quack Fu/Fenriramok/Whatever: 0-5
- 0: Ingen erfaring udover evt. slåskamp i skolegården og deslige.
Du har muligvis fået tæv engang eller mange, men det tæller heller ikke.
- 1: Lidt erfaring, evt. teoretisk træning.
Her ligger man hvis man har taget et halvt års selvforsvar på aftenskole og den slags. Typisk reserveret slægtsfolk, kampglade hvalpe og pacifistiske ulve.
- 2: Avanceret træning og en del reel kamperfaring.
Her er niveauet for din standard issue varulv. De fleste ulve har tævet lidt rundt og har også set eller kæmpet med diverse Onde Håndlangere(tm). På dette niveau har man fattet at det er dumt at fryse i kamp, og man kan typisk også et respektabelt niveau af brute force-manøvrer og/eller raffinerede teknikker. Man er afklaret med sit forhold til det at skade andre væsner, og for varulve har man antageligvis også fået stukket kløerne i nogle stykker.
Varulve, som kun vedligeholder deres træning til husbehov (typisk ikke-krigere, da kamptræning jo tager tid væk fra andre aktiviteter) falder tilbage på dette niveau, men aldrig under det.
- 3: Vedholdende træning. Mere end bare almindeligt kampvant.
Her er niveauet for din standard issue varulvekriger. Det må anses som et æresspørgsmål for enhver septs krigere at holde dette niveau gennem træning og især ved at storme forrest i kamp, så man kan lære at udnytte sin fysik optimalt under de ideelle omstændigheder: kamp for at overleve!
Dette niveau holdes gennem vedvarende træning og mere end jævn kontakt med folk der vil een til livs. Et fysisk og mentalt krævende niveau at opretholde.
- 4: 98% hjemme i kamp. Velsmurt, vedligholdt kampmaskine, som har set det meste.
Her har vi niveauet for folk, der kan grine højt mens de tæver meget. Mere end almindeligt badass, og altid en bonus til moralen at have på sin side. Har set de fleste bæsters indvolde up-close, og har måske endda kastet sig i gabet på et og kradset sig vej ud en gang.
- 5: Legendarisk røvsparker.
'nuff said.
Generel Note:
Ting som rage, willpower og den slags har vi valgt at lægge ind under den bonus man får for sin månefase, ligesom det også er her man finder kamplyst, mod og generel kewlness.
- Våben:
- Almindelige tævevåben (knive, køller, sværd, etc.): +1
- Klaive: +3
- Grand klaive: +5
Derudover: use common sense
Eksempel - udregning af kamptal:
Arne er en erfaren dommer, og har været Fostern længe. Som den Fenrir han er, kan han et par kampgaver, og fordi han er en slå-på-tæven-dommer, har han lært endnu en på rang 1, og har sågar haft tid til at lære en på rang 2 også(!) - Selv om der nok er en dommergave eller to, han snart bør tillægge sig, for at balancere regnskabet. Sådan går det jo når man gerne vil kunne det hele.
Brian er en lidt yngre varulv, kriger, og er godt halvandet år efter sit overgangsrite stadig Cliath af rang. I sin tid som rang 1, har Brian nået at lære mere end en håndfuld gaver, heraf hele fire(!) beregnet til kamp.
Lad os beregne deres kamptal.
Arne:
Rang: 2
Månefase: 3
Bonus: +1 Fenrir
Fysik: 3 (Arne vil gerne slås)
Kamptræning: 2
Gaver: 3 på rang 1, 1 på rang 2 = 10 point.
Total: 11 (+10) = 21
Brian:
Rang: 1
Månefase: 5
Bonus: +1 Fenrir
Fysik: 3 (Brian er Kriger)
Kamptræning: 3 (Med stort K)
Gaver: 4 på rang 1 = 8 point.
Total: 13 (+8) = 21
Som man kan se, er de to lige i kamp med gaver, mens Brian er sejest uden. Havde Arne ikke været en kampfokuseret type, eller havde Brian taget sig sammen, steget i rang, og fået en rang 2 kampgave, som det passer sig for en kriger, så var sagen bøf.
Dette kan forlænges til systemet generelt: fordi gaver gør en forskel, kan en enkelt rang 1 kampgave være en afgørende faktor for to ulve der ellers generelt følges ad. Det holder fordi det kræver commitment at lære kampgaver, og det generelt er forbeholdt krigerne. Det betyder også, at hvis man gerne vil markere sig som en kamptype, behøver man blot fravælge en traditionel månefasegave eller to til fordel for kampgaver, i stedet for at gå all-out til grænsen hvor man lige så godt kunne skifte til kriger med det samme.
Ydermere gør det, at rangerende ulve generelt kan tæve nedad i hierarkiet - naturligvis med forbehold for krigerne, som lige på deres specialeområde godt kan rykke skalaen en halv eller en hel rang. Således kan Arne i eksemplet ovenfor - en Fostern dommer - snildt sætte to dommerhvalpe på plads, som det jo passer sig. To Cliath-dommere er lige på kanten af hans ydeevne, og selv om han er en kampdommer, er en Fostern-kriger ikke noget han lige skubber rundt med, om end han nok kan give kamp til stregen.
Selv om krigerne rykker kamphierarkiet, er der stadig næsten 100% garanti for, at en højere rangerende kriger whooper en lavere. Og sådan bør det være.
Eksempel - massekamp:
Claus (kamptal 14), Dennis (kamptal 12) og Erik (kamptal 15), ryger på Frode (kamptal 15) og Gert (kamptal 27) fordi de kan.
Alle skifter til kampform, og får dermed +6.
Erik har højest kamptal på den ene side (21, 20 og 18 med Crinos), og lægger halvdelen af de andres kamptal oveni: 21 + (20+18)/2 = 40.
Gert og Frode ender på 33 og 21, som omregnes til: 33 + 21/2 = 43.5 = 44.
Det tager noget tid at nå dertil (4 points forskel), men da først Frode får låst sig godt fast i Erik er det en smal sag for Gert at rydde op i de andre to.
Og så lige en gang til for Prins Knud: spørg nu endelig, hvis der er noget!